Det er nå snart ett år siden vår elektriske tunnel-sakselift ble lansert på markedet. Resultatene etter omfattende testing er svært positive.
HAALAND ZS1023RTE-LI har i løpet av det siste året vært i bruk på flere store prosjekter – blant annet hos Hafslund Kraft og nå senest hos Traftec AS på E6-prosjektet Kvithammar–Åsen, like nord for Trondheim.
I en artikkel i Anlegg & Transport kan man lese om erfaringene som er gjort med liften. Under deler vi noen av hovedpunktene.
Testet i krevende tunnelprosjekt
Hos Hafslund Kraft ble liften testet i hele 7 måneder før den ble sendt videre til Traftec AS, hvor den nå har vært i daglig bruk i over 3 måneder.
Traftec har oppdraget med å montere lys, ventilasjon og annet elektroarbeid i E6-tunnelen.
Prosjektleder Kenneth Berglund forteller at de er svært fornøyd med løsningen.
Driftssikker og energieffektiv
-
Liften er i bruk nesten hver dag.
-
Rutine på prosjektet er å lade liften hver tredje dag, men den kan fint operere i en uke uten lading.
-
Den er testet med lengre transportetapper på 6 km tur/retur uten problemer og med overraskende god batterikapasitet.
-
På prosjektet er det etablert 4 ladepunkter langs tunnelen, koblet til bygge-strøm via SOS-skap.
-
Siden oppstart i juni 2024 har det kun vært én mindre driftsstans – ellers har utstyret gått knirkefritt.
Arbeidsmiljø – stor gevinst
En av de mest verdsatte fordelene med den elektriske tunnelliften er betydelig redusert støy.
Dette gir langt bedre arbeidsmiljø, enklere kommunikasjon og høyere sikkerhet:
«Det med støy er klart den største fordelen. Man kan kommunisere og jobbe med innestemme i stedet for å rope til hverandre.»
Fremover
Basert på erfaringene vil vi i Haaland Lift nå starte med å fase ut flere dieseldrevne tunnellifter i utleieflåten fra høsten 2025.
HAALAND ZS1023RTE-LI er også tilgjengelig for salg – foreløpig kun på bestilling.
Vi er stolte av å levere utstyr som bidrar til grønnere, tryggere og mer effektive anleggsprosjekter, og vil fortsette å utvikle produkter tilpasset krevende arbeidsmiljøer som tunnel og infrastruktur.